År två (2), en månad före ny abonnemangsperiod. 10.3. Är kunden i dröjsmål med betalning, och Maartens skriftligen anmodat kunden att betala förfallet belopp, har Maartens rätt till dröjsmålsränta enligt vad som är överenskommet samt, 14 dagar efter skriftlig anmodan därom till kunden, jämte ersättning avbryta fortsatt arbete intill dess att kunden erlagt eventuella utestående fordringar. 10.4. Är kunden i dröjsmål med betalning, och Maartens skriftligen anmodat kunden att betala förfallet belopp, har Maartens rätt till stänga ner tillhandahålla tjänster, tills kund erlagt full betalning. 11. Rekrytering 11.1. Kund förbinder sig även att inte anställa eller på annat sätt ge Maartens medarbetare eller konsulter uppdrag utan godkännande av berörd part. I det fallet att kund bryter mot denna bestämmelse skall kund erlägga ett vite 50 prisbasbelopp till Maartens. Denna bestämmelse skall vara bindande för beställaren även under tid av 5 år efter detta avtal upphörande 12. Sekretess 12.1. Vardera parten förbinder sig att inte utan den andra partens medgivande till tredje man under uppdragets genomförande, eller under en tid av fem (5) år därefter, utlämna sådana uppgifter om den andra partens verksamhet som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemlighet. Som affärs- eller yrkeshemlighet ska alltid betraktas information som parten angivit vara konfidentiell. 12.2. Sekretess skyldigheten gäller inte sådan information som part kan visa blivit känd för honom på annat sätt än genom uppdraget eller som är allmänt känd. Sekretess skyldigheten gäller inte heller när part är skyldig enligt lag att lämna ut uppgifter. 12.3. Part ska, genom tystnadsförbindelse med personal eller andra lämpliga åtgärder, tillse att sekretess enligt ovan iakttas. Part ansvarar för att även anlitad underleverantör samt dess anställda som berörs av uppdraget undertecknar en sekretessförbindelse av motsvarande innehåll till förmån för andra parten. 13. Om part förhindras fullgöra sina åtaganden enligt detta avtal av omständighet som part inte kunnat råda över, såsom blixtnedslag, arbetskonflikt, tredje parts obehöriga intrång i Maartens datorresurser, eldsvåda, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighetsingripande, samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som här angivits, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestationen, samt befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder. Om avtalets fullgörande till väsentliga delar förhindras för längre tid än tre (3) månader på grund av viss ovan angiven omständighet äger part rätt att skriftligen uppsäga avtalet. 8(9) Maartens Allmänna villkor avseende serviceåtagande (SLA) Business. Version 1.6 - Senast ändrad 2019-06-01 14. Avtals- och förlängningsperiod Avtalat serviceåtagande gäller från det kunden godkänt produktionen enligt Maartens – allmänna avtal produktion 5.3 eller allmänna avtal webbproduktion strategisk design 2.4.3 eller vid beställning. Avtalsperiod, förlängningsperiod och uppsägningstid ska anges i avtalet. Om inte annat överenskommits är avtalsperioden tolv (12) månader och förlängs i ettårsperioder, med EN (1) månaders ömsesidig uppsägningstid. Avtalet upphör vid det kalendermånadsskifte som inträffar efter uppsägningstidens utgång. 15. I förtid upphörande och uppsägning 15.1. Är bristen i Maartens service väsentlig, och har Maartens inte vidtagit rättelse efter upprepade skriftliga begäran från kunden, har kunden rätt att säga upp avtalet till omedelbart upphörande. 15.2. Avtalet kan också sägas upp till upphörande om den andra parten försatts i konkurs, inleder ackordsförhandlingar eller är på obestånd, samt vid väsentligt avtalsbrott enligt detta avtal. 15.3. Uppsägning ska ske skriftligen för att vara gällande. 16. Överlåtelse 16.1. Kunden får överlåta avtalet efter Maartens skriftliga medgivande. 16.2. Maartens får överlåta avtalet till företag inom koncernen i vilken Maartens ingår eller, efter meddelande därom, till annat företag som skäligen kan förväntas iaktta de förhållanden som avtalet reglerar. 17. Ändring av villkor 17.1. Maartens har rätt att vidta ändringar av dessa villkor, med ikraftträdande 30 dagar efter publicering. 18. Tvist 18.1.1. Tvister angående tolkning eller tillämpning av detta avtal och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska slutligt avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om, vid tvist, värdet av vad som yrkas inte överstiger 25 gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande prisbasbelopp enligt Lagen (1962:381) om allmän försäkring ska tvisten dock slutligt avgöras av allmän domstol. 18.1.2. Maartens äger dock alltid rätt att vända sig till allmän domstol för indrivning av klar och förfallen fordran.